dinsdag 29 juli 2014

Opruimen in de keuken

Hoewel het minder online zijn wel een hoop rust brengt, wil het nog niet automatisch zeggen dat ik daardoor ook meer tijd heb. Ik kijk namelijk wel regelmatig films en series (is ook wat voor te zeggen dat dat zonde van de tijd is, maar ik ben dan wel alleen dat aan het doen, dus niet telefoon of laptop of wat dan ook erbij, dus ik kijk alleen als ik er ook écht de aandacht voor heb). Maar als ik dan alsnog het idee heb dat ik wat te veel hang (en dus hangerig word), ga ik gewoon weer lekker verder in huis. Inmiddels ben ik door omstandigheden in de keuken aangekomen. Dat is eigenlijk al jaren een soort project-zonder-einde. Voornamelijk omdat het nooit echt een grote prioriteit is geweest en de verbouwing ervan nogal wat voeten in de aarde heeft (lees: kosten met zich meebrengt).

In de afgelopen tijd is er echter best wel wat gebeurd. Zo heb ik de servieskast helemaal leeggehaald (en verkocht) en staat/ligt er nu vrijwel niets meer in dat apart schoongemaakt hoeft te worden. Bijna alles (een mandje met eieren, wat plantjes en de waterkoker daargelaten) staat in een kastje. Die kastjes worden echter ongemerkt ook behoorlijk vol. Daarom heb ik gisteren maar eens even een begin gemaakt met twee kastjes/lades. Ik heb het tosti-ijzer en het broodrooster weggedaan, 2 poffertjespannen (ik had er drie en heb letterlijk nog nooit in mijn leven poffertjes gebakken, behalve misschien vroeger thuis eens met m'n moeder), mijn tweede spatdeksel (gebruik het eerste al amper), zo'n afgietding voor pasta/rijst dat ik nooit gebruik, wat restantjes-servies waarvan ik zat te wachten tot ze zelf uit elkaar vielen en vast nog wel wat dingen die ik nu even niet naar boven kan halen. Ineens past alles prima en oogt het ook meteen een stuk rustiger.

Het lijkt me niets om helemaal terug te gaan naar een basis van 2 pannen en 2 koekenpannen ofzo, maar de dingen die ik gewoon echt niet gebruik of al jaren niet gebruikt heb, daar kan ik echt wel afscheid van nemen. Zeker als het ook weer gemak oplevert met bijvoorbeeld schoonmaken of een verhuizing (want ik ga dus écht niet voor een vierde keer op het laatste moment toch maar alles inpakken en verhuizen, om er dan in een nieuw huis achter te komen dat ik me voor de helft ook wel de moeite had kunnen besparen!).

Vandaag wordt een drukke werkdag, maar misschien lukt het me om nog wel een kastje mee te pakken. Heel veel zal daar overigens niet meer uitkomen, want mijn 'ergste' kastje is geloof ik toch wel dat van de pannen. En de inbouwkast, maar daar moet ik eigenlijk ook het één en ander in 'verbouwen', dus ik twijfel even of het slim is om dat ook te doen, of dat ik beter eerst verder kan met verbouwklusjes waaraan ik al begonnen ben. Maar dat terzijde. Vandaag eerst maar eens geld verdienen :)

Houden jullie wel eens opruiming in de keuken? En wat voor soort spullen doe je dan weg? Of bewaar je liever alles, zodat je nooit misgrijpt?

maandag 28 juli 2014

Minder online: wat een rust

Voor mijn werk zit ik de hele dag achter de computer. Veel ook online, want zo haal ik m'n werk binnen en ik heb internet bij de meeste klussen ook nodig. Dat computeren zat er al vroeg in. Ik had al behoorlijk jong mijn eerste computer, volgens mij zat ik in groep 7, nu zo'n 20 jaar geleden. Voor die tijd natuurlijk ongekend. Ik ben niet echt een gamer, maar ik kan wel uren op de computer 'rondhangen'. Toen er nog geen internet was, maakte ik tekeningen en bewerkte ik foto's in Adobe Illustrator en Adobe Photoshop, of maakte ik krantjes in QuarkXPress. Toen het internet kwam, maar nog per minuut betaald moest worden via de telefoonlijn, maakte ik doordeweeks een lijst van dingen die ik op wilde zoeken (vaak plaatjes of songteksten, maar ook informatie) en ging ik in het weekend 1 of 2 uur online. Dan stopte ik zo'n grote schijf in de computer van m'n vader, sloeg ik gewoon complete webpagina's op, die ik dan in mijn (offline) browser op mijn eigen computer weer kon openen. Dan kon ik de rest van de week weer kijken wat ik eigenlijk allemaal binnengehaald had.

Toen ADSL kwam, duurde het niet lang voor ik dat ook op mijn eigen computer kreeg. Toen was het hek helemaal van de dam. Ik kon uren online zoet zijn. Chatten, informatie opzoeken, plaatjes bekijken, roddels lezen, enzovoorts. Dat is eigenlijk niet heel veel veranderd. De dingen die ik online doe zijn misschien anders, maar de mate waarin ik mezelf daarin kan verliezen niet echt. En dat laatste, daar wil ik nu toch wel wat verandering in aanbrengen. De afgelopen week heb ik wat minder online gezeten en niet steeds mijn telefoon bij me gehad (waarop ik niet alleen gebeld en geappt word, maar ook meldingen van nieuwe mail krijg, van een mailbox die op zich niet heel werk-relevant/dringend is). Wat een rust!

Ik kreeg qua werk veel meer gedaan, voelde me veel minder opgejaagd en werd ook minder afgeleid. Want als je een geluidje hoort, dan is het toch meteen even kijken. Ik heb mijn telefoon wel altijd op trilstand, maar ook dat hoor je natuurlijk gewoon. Ik heb nooit zo bewust nagedacht bij de invloed van digitale dingen op mijn concentratie/rust/enzovoorts en vind dat er ook veel positieve dingen aanzitten. Zonder internet had ik dit blog bijvoorbeeld niet en zonder smartphone zou ik ook veel dingen missen van vrienden enzo. En ik voel nog steeds niet de behoefte om urenlang 'gewoon' aan de telefoon te zitten, als ik ook even kan appen ergens voor. Maar ik merk wel dat het makkelijker is om op één plek aanwezig te zijn als er niet zoveel afleiding is. Als mijn telefoon bij m'n werkplek ligt, dan is elk signaal weer een reden om even wat anders te doen. En komt er ineens een plan/noodsituatie/vraag doorheen, dan kan dat 'even' soms ook wel langer worden. Met als gevolg dat ik weer zit te stressen om mijn werk af te maken, of me druk maak over iets waar ik helemaal niets aan kan doen, maar wat dan als het ware is 'binnengedrongen'.

Omdat ik steeds al probeer wat meer in het 'nu' te zijn en me niet zo druk te maken, ga ik dus ook wat minder online rondhangen. Als ik werk, leg ik mijn telefoon gewoon even weg, ik kan elk uur kijken tijdens mijn RSI-pauzes, mocht ik dat graag willen. En als ik film kijk, kijk ik alleen film en ga ik niet ondertussen online dingen op zitten zoeken, zitten appen, of wat dan ook. Gewoon wat meer proberen één ding tegelijk te doen. Hoewel ik zeker ook voordelen zie in multitasken, lijkt op zo'n manier terug naar de basis mij wel een goede methode om wat meer rust en balans in mezelf te vinden, zonder steeds tussen van alles heen en weer geslingerd te worden (wat ik dan overigens zelf toelaat, dat begrijp ik ook). Want blijkbaar kan ik daar toch niet zo goed mee omgaan.

Kun jij 'online' zijn goed combineren met je 'offline' leven, of merk je ook dat het ene je soms opslokt of weghoudt van het andere?

zondag 27 juli 2014

Dingen die je echt een keer gedaan moet hebben

Ik ben niet echt van de bucketlists. Ten eerste vind ik de insteek al wat naar (meestal zijn het dingen die je voor je dood gedaan moet hebben, of voor een bepaalde leeftijd, maar qua leeftijd vergaat de wereld ook niet ná je verjaardag en om nu al met je dood bezig te zijn... dat geeft ook een beetje een druk die ik niet associeer met leuke dingen doen omdat ik ze graag een keer meegemaakt/gedaan wil hebben), daarnaast heb ik er ook altijd een beetje het idee van dat het na verloop van tijd toch een lijstje afwerken wordt.

Het is volgens mij puur een associatie die ik heb met 'bucket list', want wat ik wél leuk vind is dingen doen die ik nog niet gedaan heb. En helemaal bijzondere/maffe/opvallende/watdanook dingen. Soms zijn dat dingen die je op moet zoeken, soms gebeuren ze spontaan. Maar ik heb daarvan wel het idee - net zoals dat met veel andere dingen zo werkt - dat als je meer dingen opzoekt, er ook meer dingen spontaan gebeuren.

In het kader van goed voor mezelf zorgen, leuke dingen doen, dingen beleven en nieuwe ervaringen opdoen, heb ik dit jaar al best wel een hoop dingen gedaan. Ik heb meerdere keren gevlogen, meegedaan aan een heus modderparcours, voor het eerst op ski's gestaan, gevaren, zelf voor langere ritten naar het buitenland gereden, en vast nog wel wat dingen waar ik nu even niet op kan komen. Ideeën voor dit soort dingen komen b.v. via Vakantieveilingen, maar soms kom je ook gewoon in de buurt wat tegen, wijst iemand je ergens op, of zie je wat op internet. Dat modderparcours had ik bijvoorbeeld nooit geweten als iemand dat niet tegen me gezegd had.

En hoewel ik in ieder geval even niets ga maken met de naam 'bucket list', ben ik langzaam maar zeker wel aan een mentaal lijstje met ideeën-om-leuke-dingen-te-doen aan het werken. Denk bijvoorbeeld aan abseilen, survivaldag/tocht, fierljeppen, luchtballonvaart, bepaalde leuke steden een keer bezoeken, dauwtrappen, enzovoorts. Nieuwe ideeën zijn wat dat betreft altijd leuk dus vandaar de vraag: heb jij een soort van bucket list? En of je die nu wel of niet hebt: wat zijn dingen waarvan jij vindt dat je ze écht een keer gedaan moet hebben?

vrijdag 25 juli 2014

Hoe ontbijt jij?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Ik sla 'm dan ook meestal niet over, want als ik dat wel doe, dan weet ik dat ik rond 10 uur zit te schranzen. En dan hebben we het niet over naar binnen werken van appels en kiwi's. Eerder ontbeet ik meestal met brood, maar dan moest ik wel tot een uur of 9 wachten, anders kreeg ik het niet weg. Inmiddels ben ik niet zo heel erg overtuigd meer van de goede stoffen in brood en dat gecombineerd met dat ik er toch al niet weg van ben, heeft ervoor gezorgd dat ik eigenlijk zelden brood meer eet. Bij andere mensen nog wel eens, ik haal nog wel eens b.v. van die harde bolletjes en in een restaurant sla ik brood met kruidenboter ook niet over, maar ik heb in ieder geval in de periode dat ik weer 'zelfstandig' woon (en dat is nu een dikke 7 maanden) nog geen enkel brood gekocht. Ik had nog wat in de vriezer, maar verder dus niet.

Als ontbijt eet ik meestal biologische vanilleyoghurt met havermout en andere dingen erdoorheen. Die 'andere dingen' kunnen (een combinatie van) zijn:

  • chiazaad
  • fruit (liefst zwarte bessen, rode bessen, frambozen, aardbeien)
  • kokos
  • iets anders dat er lekker bij lijkt en ik in huis heb

Daarnaast drink ik bijvoorbeeld thee, water of heet water met citroensap (drinken door een rietje, voor je tanden!). Dat bevalt me goed. Hierdoor heb ik wel een goede bodem, zonder dat ik er tegenaan zit te hikken. Pap gaat er altijd wel in. Bijkomend voordeel is dat het heel snel klaar is. Er zijn vast 100 fantastische ontbijtmogelijkheden te bedenken, maar ik wil 's morgens niet eerst een half uur bezig zijn voor ik kan eten.

Laatst dacht ik eens een keer van die Griekse yoghurt te proberen. Schijnt nog veel beter te zijn. En dat klinkt ook wel logisch, want die vanilleyoghurt mag 100x biologisch zijn, het is geen gewone yoghurt. Maar vreemd genoeg lijk ik daar een soort uitslag van te krijgen. Ik heb wel eens gelezen dat je slecht kunt reageren op zuivel, maar kan me toch ook niet voorstellen dat dat alleen voor bepaalde varianten geldt. In ieder geval was dat, in combinatie met dat ik het gewoon niet echt superlekker vind, genoeg reden om weer over te stappen op m'n vanilleyoghurt.

Wat overigens wel heel leuk is om te merken is dat het gezonde eten steeds meer begint te voelen als een noodzakelijk (op een positieve manier) goed voor mezelf zorgen. Ik merk steeds vaker dat de ongezonde dingen me gewoon niet zo erg meer trekken, of niet in de aantallen van eerder, omdat ik weet dat ik er hangerig/opgeblazen etc. van word en het dus eigenlijk niets voor me doet. Waar ik normaal gesproken b.v. bezoek rond het middaguur had aangegrepen als kans om een frietje te halen, heb ik nu al een aantal keer gehad dat ik dacht: 'Maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in.'

Dat was even een zijsprongetje, want waar ik echt benieuwd naar ben: hoe ontbijt jij? En heb je daar een goed gevoel bij, of denk je dat het beter kan?

donderdag 24 juli 2014

Milieusticker

Begin dit jaar ben ik een paar daagjes met de auto naar Zwitserland geweest. Onderweg maakten we onder meer een tussenstop in een Duitse stad. Met... allemaal borden over milieustickers! Nu maak ik me over het algemeen geen zorgen over de milieuvriendelijkheid van mijn hybride auto, maar zo'n sticker schijnt toch wel echt verplicht te zijn. Nog niet in de stad waar ik wel eens boodschappen doe, maar wel in veel andere Duitse steden. En aangezien ik hopelijk dit jaar nog wat vaker tripjes (zie mijn bonusdoel voor 2014) ga maken en er ook nog Duitse steden als Berlijn op mijn lijstje staan, leek het me geen gek idee om toch eens te gaan kijken naar die milieusticker. Het reed namelijk niet heel erg lekker, zonder sticker in zo'n zone...

Nu is dat niet hetzelfde als een vignet, zoals ik dat bijvoorbeeld voor Zwitserland nodig had. Een vignet is niet auto-gebonden en over het algemeen maar een jaar geldig. Een milieusticker is wél autogebonden en altijd geldig. Die koop je dus één keer en vervang je pas weer als je een nieuwe auto (of ruit) hebt. Dat 'autogebonden' betekent echter ook dat je zo'n sticker niet zomaar ergens op kunt halen. Je kunt 'm bestellen via de ANWB of bijvoorbeeld via TüV. Dat laatste heb ik gedaan, maar terwijl ik dat tik, zie ik dat ik beter via VWE had kunnen bestellen, aangezien hij daar op het moment maar €12,50 is en ik €18 nog wat heb betaald. Nou ja, dat is dus voor wie er nu nog eentje nodig heeft: gewoon lekker via VWE doen.

Maar die milieusticker dus: ik heb dan wel geen concreet plan om vandaag of morgen weg te gaan, maar weet dat dat soort dingen bij mij meestal wat spontaan opkomen, als in: een dag van tevoren of soms zelfs dezelfde dag. En aangezien zo'n sticker toch voor altijd geldig is en ik zeker dit jaar nog wel tenminste één trip naar een Duitse stad met 'Umweltzone' verwacht, leek het me een goed moment om eens een keer op tijd te zijn. Zo'n boete kan ook behoorlijk oplopen, nog los van de gruwel van in het Duits moeten uitleggen waarom je niet zo'n kreng op je ruit hebt zitten. Of begrijpen wat ze tegen je zeggen als ze je langs de kant van de weg zetten. En ik weet wel dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen, maar het zou net wat voor mij zijn om oom Agent op z'n slechtste dag van het hele jaar te treffen.

Inmiddels blijkt mijn aanvraag al 'verwerkt en verzonden' te zijn, dus met een beetje geluk ben ik deze week al klaar voor nieuwe tripjes. Best fijn, om eens een beetje op tijd ergens mee te zijn. Zelfs al ben ik niet dol op stickers op m'n ruit (of waar dan ook op m'n auto), als ik er toch niet onderuit kan, dan kan ik maar beter wat voorbereid zijn.

Heb jij een milieusticker op je auto of overweeg je de aanschaf? En heb jij er 'preventief' al eentje aangeschaft, of doe je dat wel als het echt nodig is?

woensdag 23 juli 2014

11 tips voor meer geluk

Gelukkig zijn, willen we dat allemaal niet? Ik denk dat de meeste lezers het wel met me eens zullen zijn dat geluk niet zit in veel spullen, veel geld of veel aanzien, maar meer in contact met mensen, de kleine dingen, de natuur en ervaringen. Maar terwijl ik dat tik denk ik: dat is ook niet helemaal waar. Het zit volgens mij allereerst vooral in jezelf. Als jij niet ingetuned bent op geluk, maar bijvoorbeeld altijd halflege glazen ziet, dan denk ik dat je het ook sneller over het hoofd ziet. Daarom is het leven van kinderen volgens mij ook vaak wat overzichtelijker; die hebben ('in mijn tijd' tenminste, en met bijna 30 mag ik dat vast wel zeggen) vaak wat minder zorgen, kunnen nog wat meer genieten van het moment, enzovoorts.

Van nature ben ik vrij optimistisch en zie ik meestal wel halfvolle glazen. Ik ben er eigenlijk ook altijd van overtuigd geweest dat ik ben geboren voor het geluk. Waarom weet ik niet, en wat dat 'geluk' dan betekent eigenlijk ook niet. Maar in de afgelopen jaren zijn daar wel dingen in veranderd. Dat intense genieten lijkt bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk meer te gaan. Ik denk dat voor mezelf naast zorgen/minder leuke ervaringen ook onzekerheid een grote rol speelt. Ik kan heel snel denken dat mensen me niet écht leuk vinden, maar gewoon netjes doen uit beleefdheid, of omdat ze niet anders kunnen omdat ze b.v. familie zijn. Het gevoel dat ik écht ergens bij hoor, heb ik eigenlijk nooit. En dat komt natuurlijk echt niet door alle mensen om me heen, maar meer door mezelf. Maar dat zorgt er wel voor dat ik dingen ook minder 'beleef', ik zet mezelf er als het ware wat buiten, waardoor ik b.v. een 'ervaring' wel aanschouw, maar niet echt voel. Waar dat precies vandaan komt en hoe ik er vanaf kom weet ik nog niet helemaal, dus mocht iemand daar wat zinnigs over kunnen zeggen: ik ben benieuwd!

Maar daar gaat het nu niet om, het gaat meer om de impact van wat je tegen jezelf zegt en wat je naar jezelf doet. Dat heeft namelijk impact op je kwaliteit van leven en volgens mij ook op de kansen die je krijgt (of ziet!) en het geluk dat je daardoor ervaart. Dus hoe zorg je er nu voor dat je, ook op mindere dagen, jezelf openstelt voor geluk? Ik kwam in een oude Santé een leuk lijstje met praktische tips tegen, waarvan ik hieronder een vrije 'vertaling' heb gemaakt:

1. Lach!! Om jezelf, om leuke series, om je huisdieren, maakt niet uit. Als je lacht voel je je vrijwel direct beter en kun je meer aan
2. Zorg voor een doel en ga daar elke dag mee aan de slag. Dat hoeft niet lang te zijn; een kwartiertje is genoeg.
3. Praat positief tegen jezelf. Zeg dus niet dat je iets niet kunt, maar bevestig jezelf juist. En vertel je spiegelbeeld regelmatig hoe mooi ze (of hij) wel niet is!
4. Ga de tuin in. Tuinieren vermindert stress en verbetert de concentratie. Dat laatste is ook weer handig voor je doel!
5. Zoek overal naar positieve puntjes en wees daar blij mee. Onthoud daarbij altijd: gedane zaken nemen geen keer. Richt je dan liever op de positieve kant van wat je niet kunt veranderen, dan op de negatieve.
6. Houd rekening met obstakels. Niets gaat altijd vanzelf, maar je bent creatief genoeg om obstakels uit de weg te werken.
7. Benader iedereen en elke situatie met een enthousiaste, open en geïnteresseerde houding. Je zult versteld staan van de gevolgen daarvan.
8. Zoek liever het gezelschap van optimisten dan van pessimisten.
9. Realiseer je goed dat er dingen zijn waar je wel invloed op hebt (en waar je bovenstaande punten op toe kunt passen) en dingen waar je geen invloed op hebt (en die je dus maar beter los kunt laten)
10. Hang foto's met mooie herinneringen op, het liefst op wat strategische plekken, zodat je ze regelmatig en op de juiste momenten ziet.
11. Zit er toch iets tegen? Of mislukt er wat? Zie het dan als een kans om van te leren en richt je vanuit dat idee op de toekomst, in plaats van dat je terug blijft kijken naar wat er fout ging

Ik heb dit lijstje in het zicht hangen, om me er ook op mindere momenten aan te herinneren hoeveel invloed ik zelf kan en mag hebben. En om hopelijk die vrolijke, opgewekte, gezellige en vooral ook heel leuke levensgenieter die hier ergens in zit er weer uit te krijgen!

Ben jij van nature een optimist, of zie je dingen vaak wat zwaarder in? En hoe ga je daarmee om?

dinsdag 22 juli 2014

Facebook-fast

Aan de ene kant vind ik media zoals Facebook geweldig: je bent snel op de hoogte van nieuwtjes, kunt makkelijker contact houden met mensen waarmee je normaal geen contact zou houden (in mijn geval bijvoorbeeld (achter)neefjes en nichtjes op honderden kilometers afstand, waarvan ik merk dat ik het leuk vind om er wat van te weten/mee te hebben, maar waarbij intensief 'echt' contact niet echt haalbaar is) en je kunt ook zelf makkelijk dingen met mensen delen.

Toch heeft dit ook wel een nadeel. Zo is het zo gemakkelijk om een kijkje te nemen in de levens van andere mensen, dat je afgeleid wordt van je eigen leven. Bovendien is wat er op Facebook staat natuurlijk niet allemaal echt. Als dat zo zou zijn, dan was iedereen een dolgelukkige wereldreiziger die het feesten afwisselde met skydiven of überromantische etentjes op de Eiffeltoren. Als je zelf net even een mindere dag hebt, kan dat overigens wel weer heel 'echt' lijken. Ook dat is dus weer niet bevorderlijk voor je humeur.

Nu waart er al een tijd een soort 'trend' rond waarbij mensen 30 dagen niet op Facebook gaan zitten. Een goed idee, want dan kun je je tenminste eens helemaal op je eigen leven richten. Voor mij is 30 dagen nog even een stap te ver, maar ik wil wel een kleine Facebook-fast doen: in ieder geval tot en met aankomende maandag wil ik deze pagina (en app natuurlijk!) mijden. Er is één uitzondering: ik zal nog 1 of 2x een post voor mijn werk moeten plaatsen. Dat blijft dan echter bij plaatsen en verder niets bekijken/melden of wat dan ook. Melden doe ik overigens toch al niet zoveel, het is meer kijken en lezen en liken, maar toch.

In plaats van op Facebook loeren ga ik gewoon mijn werk doen, of - als ik echt even online afleiding zoek - rechtstreeks lezen op sites die ik o.a. via Facebook volg, zoals Tiny Buddha en Zenhabits. Dit zijn overigens wél aanraders en sites waarop je regelmatig dingen kunt lezen over de invloed van sociale media op het leven van mensen. Maar beter nog: ze bieden altijd een hoop inspiratie om dingen anders te doen, te zien, enzovoorts.

6 dagen geen Facebook. Het lijkt niets, maar voor iemand die de hele dag achter de computer zit, veel werkontwijkend gedrag vertoont én ook nog eens stiknieuwsgierig is, is het best een uitdaging. Maar: ik ga ervoor!

Zit jij veel op Facebook? En zou je ook een paar dagen zonder kunnen (en willen!)?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Delen