*In het kader van ‘loslaten‘ en leren van anderen zie je vandaag iets dat ik volgens mij nog nooit eerder gedaan heb: een gastpost van opruimcoach Iris Schlagwein.*
Tijdschriften, tas en theeglazen op tafel, een berg was in de hoek van de kamer en een overvolle kledingkast. Wat zou het heerlijk overzichtelijk zijn als al die ‘ruis’ in huis als bij toverslag verdween. Je zou best willen opruimen, maar hóe? Want na elke poging is het een week later weer hetzelfde verhaal.
In dit artikel:
Je bent niet de enige met volle kasten
Een schrale troost is dat je niet de enige bent. Een greep uit de berichten in de Facebookgroep Eerste Hulp Bij Opruimen laat zien dat veel dames hiermee worstelen:
Lusan: “Nu zit ik hier met een berg tijdschriften. Zonde om weg te gooien.. ik wil ze nog graag lezen, maar kom er echt niet aan toe. Het geeft mij onrust dat de stapel maar groter en groter wordt en dat het zonde is van het geld… wat te doen?”
Maarten: “En áls ik dan aan het opruimen ben… is het soms heel lastig om spullen weg te doen. Zeker als het nieuw is en ik er niets mee heb gedaan. Of als ik dingen wil bewaren voor ooit een keer.”
Myrte: “Wij zijn flink aan het opruimen in huis. 5 bananendozen vol spul, boeken en kleding voor marktplaats, 8 dozen voor de rommelmarkt en 7 dozen voor een gewenste nr. 2! Hebben jullie dat ook dat zodra je een kind hebt je huis dicht slibt met baby en kinderspul? Van alle kanten krijgen we van alles. Wat heel lief is natuurlijk. Maar het is te gek aan het worden. Hoe gaan jullie daar mee om?
Opruimen heeft zelden prioriteit
Opruimen zal nooit bovenaan je to-do lijst staan, want vaak hebben andere zaken meer prioriteit. Maar uit deze voorbeelden blijkt dat de rommel meer impact op je kan hebben dan je verwacht. Ken je dat fijne, rustige gevoel als je een keer goed opgeruimd hebt, en je kunt tevreden van het resultaat genieten?
Als opruimcoach zie ik veel rommelige huishoudens, inclusief de licht wanhopige eigenaresse. Na al deze opruimsessies kan ik drie soorten opruim-types onderscheiden. Waar herken jij je het meeste in?
Drie soorten opruim-types
De Ordelijke Hamsteraar
Je bent best geordend en kunt altijd alles vinden, maar je hebt gewoon tevéél van alles. Alle spullen hebben een vaste plek. Soort bij soort. Netjes onderverdeeld in categorieën. Van nature ben je best druk en chaotisch en juist daarom heb je veel behoefte aan structuur in je kasten. Je weet alles precies te vinden en je hebt eigenlijk maar één probleem: je kasten en lades puilen zo uit dat ze niet meer dicht gaan, en ook op de grond staan her en der stapels met spullen. Opruimen is bij jou eigenlijk verplaatsen, want je wilt liever niks weggooien.
Nanne: “Ik heb meer dan 20 verhuisdozen (met boeken, keukenspullen), veel meubels (o.a. een kledingkast) en kleding en schoenen naar de kringloop gebracht. Maar toch blijft het huis soms te ‘vol’ voelen. Komt er ooit een einde aan het opruimen, uitzoeken en wegdoen?”
Ben jij een Ordelijke Hamsteraar? Stel jezelf bij elk voorwerp de vraag: Word ik hier blij van? Want als je zoveel van alles hebt, heb je vast ook je voorkeuren. Een lievelingspan, een hoop andere pannen, maar waarschijnlijk ook één die altijd aanbakt. Word je daar nou blij van?
Geeft een voorwerp je géén goed gevoel, gun jezelf dat je het weg doet. Dan hoef je er niet nog vele opruimsessies mee geconfronteerd te worden.
De Eeuwige Zoekende
Je hebt niet per se veel spullen maar je bent een ware chaoot en je bent altijd alles kwijt.’Even gauw’ de deur uit voor een boodschap is er bij jou niet bij, want je bent altijd je sleutels of je portemonnee of je mobiel kwijt. Of alledrie. Dingen hebben in jouw huishouden geen vaste plek. Je bent je er niet van bewust, waar je alles laat slingeren. De mensen in je omgeving worden er weleens gek van! Zelf heb je er niet zoveel last van, behalve als je haast hebt en wéér onder alle kussens en zelfs in de koelkast op zoek gaat naar je sleutels. Je ruimt wel op, maar je weet niet hoe je spullen logisch opbergt.
Katrien: “Ok, ik ben dus zo iemand die voor heel wat spullen geen duidelijke plek heeft. In onze badkamer heb ik ondertussen flink opgeruimd. Dat betekent dat ik veel spullen heb weggehaald die er niet echt passen (euhm, nee, handschoenen en nietjesmachines horen niet in het badkamerkastje). Daardoor heb ik nu een hoop zwerfspullen die voorlopig nog geen eigen plekje hebben. En dat overweldigt mij wel een beetje. Hoe zorg ik ervoor dat ik het overzicht niet kwijtraak?”
Tip voor de Eeuwig Zoekende: bepaal per kast in huis wat de inhoud wordt. Je kunt eventueel zelfs een vooraanzicht tekenen van de kast, om het per plank/lade vast te leggen. Wanneer je het zó duidelijk bepaalt, leg je er niet gemakkelijk iets anders in, zo werkt je mind. De spullen die nog geen vaste plek hebben kun je verzamelen en in je overzicht verwerken, zodat zij ook een logische, vaste plek krijgen.
De Tijdelijke Chaoot
Door een verhuizing, kinderen krijgen, scheiding of erfenis, ben je (tijdelijk) helemaal het overzicht kwijt. Bij zo’n grote levensgebeurtenis komt er van alles op je af. Wat het ook is, het gaat bijna altijd gepaard met stress en veel emoties. Je vergeet gemakkelijk je eigen huiselijke rituelen. Als dit even duurt, loop je ineens erg achter de feiten aan. Niet jouw schuld, maar je moet er wel mee dealen. Het is enorm vervelend om in zo’n stressvolle tijd ook nog eens veel rommel om je heen te hebben. Je wilt wel opruimen, maar je hebt geen idee waar te beginnen.
Wendy: “Opruimen + ik = momenteel geen goede combi. M’n gedachtes vliegen van hot naar her en ik kan me niet focussen. Afscheid nemen van spullen gaat wel beter nu ik facebookpagina’s als de ‘weggeefhoek’ heb ontdekt. Maar met 2 kleine kids in huis blijft het continu dweilen met de kraan open.”
Tip: Kies één kleine, overzichtelijke plek om te beginnen met opruimen. Bijvoorbeeld één plank of lade. Dwing jezelf om op die plek te blijven. Het werkt goed om alle spullen die ergens anders horen bij elkaar in een krat te doen. Deze spullen kun je dan ná het opruimen op hun plek leggen, zo hou je de juiste focus.
Wil je hier meer over weten?
Doe de gratis videotraining Eerste Hulp Bij Opruimen, die bestaat uit vier video’s, een werkboek en een samenvatting. Meld je aan en ontvang meteen de eerste video in je inbox.
In deze gratis training leer je:
- Wat de kenmerken van de drie opruimtypes zijn
- De veelgemaakte fouten tijdens het opruimen
- De oplossingen voor de grootste valkuilen, per type
- Mijn belangrijkste inzicht over opruimen
Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
Wat een leuke blog. Ik was altijd de eeuwig zoekende. Het was altijd een rommel in huis. Van mezelf ben ik heel chaotisch. En nu weet ik ook waarom dat zo is. Maar sinds een aantal jaar hou ik alles opgeruimd. Ik ruim dagelijks 15 minuten op. Heb hulp bij het schoonmaken. En ik maak lijstjes van wat ik moet doen (maximaal 5 dingen) daardoor heb ik nu overzicht en rust.
Klinkt heerlijk! Fijn dat je het zo goed onder controle hebt gekregen!
Fijne tips! Sinds onze mega opruimacties die we deze zomer hebben gehouden is ons huis eigenlijk altijd wel op orde. We hebben nu veel minder spullen, waardoor we in 5-10 minuten per dag klaar zijn met opruimen. Heel fijn! En ik vind het ook ideaal dat je doordat je minder spullen hebt ook eerder klaar bent met poetsen.
Dat scheelt hè! Dat merk ik ook enorm; als er minder is, kun je gewoon ook minder troep maken.
Meestal heb ik eens in de week het idee dat ik even goed moet opruimen. Dan gaan de papieren terug in het juiste mapje en is mijn kamer weer piekobello.
Ik ben de ‘eeuwig zoekende’. Vooral mijn sleutels en mijn haarborstel. Maar heb nu tegenwoordig een doosje op de trap staan, en als ik dan ergens een haarborstel, sleutel, pinpas enz. tegenkom, typische dingen die ik kwijtraak, dan stop ik ze in dat doosje. En zoek dus ook als eerste daar als ik iets mis. overigens heb ik dat met veel dingen gedaan, het een vaste plek geven. Marie Kondo Style het hele huis doorgewerkt en dat helpt over het algemeen wel. 🙂
Kijk hier heb je nou wat aan! Heb onlangs het hele huis onder handen genomen met de Kondo methode. Dat ruimt op!
Wat goed!! Ben je daar ook lang mee bezig geweest?
Erg interessant artikel. Als mezelf ergens in moet plaatsen, dan ben ik type 1 en 2. Ik neem aan dat dat ook mogelijk is? Ik weet in principe alles wel te vinden in huis, maar zodra ik voorwerpen vaker gebruiken. Meerdere keren op een dag, dan kan ik deze wel vaak kwijt zijn. Zoals sleutels, mijn mobiel enz.
Ik vrees dat ik een chaoot ben MET veel kleding en veel te weinig tijd om op te ruimen! Wat een leuk artikel
Liefs, Eva
http://www.dark-rebel.com
Ik vind het intrigerend die 3 opruimtypes. Ik weet niet welke ik ben. Het is bij mij redelijk netjes dacht ik.
Ik ben een tijdelijke chaoot. Al denk ik eerder chronisch ipv tijdelijk, hahaha. Gelukkig houdt mijn man van orde en is hij erg van het opruimen. 🙂
Wat een interessant artikel. Ik heb zelf best veel spullen & ga proberen om dingen weg te gooien (of geven/verkopen)
Wat een grappig en leuk artikel. Ik ben zeker de eerste . alles geordend en weet precies waar alles ligt. Als ik één keer iets niet kan vinden, is dat gelijk heel raar. Kan echt niet bij mij haha.
Haha, leuk artikel. Ik was altijd erg netjes en had het hele huis op orde. Maar de laatste tijd lijk ik meer en meer op de “eeuwige chaoot”. Weet niet helemaal, waar het nu mis is gegaan 😉 te druk, waarschijnlijk. Toch maar weer eens orde gaan scheppen.
Ik ben de eerste. Maar ik kan op zich nog makkelijk dingen wegdoen. Mijn vriend is de tweede die zich hecht aan zaken en niks kan wegdoen. Soms is er daardoor behoorlijk wat irritatie. Ik probeer mijn eigen spullen zo netjes mogelijk op te b3rgen. De huiskamer is tot nu toe redelijk netjes. Nu de rest nog.
Leuk artikel! Ik kan mezelf niet helemaal in een categorie plaatsen maar herken genoeg 😉 – voor mij werkt het bloggen want ik merk dat ik sindsdien veel netter ben 😀
Ik ben 100 procent zeker de eeuwige zoekende! Tot grote ergernis van mijn vriendin ???
Ik ben duidelijk een tijdelijke chaoot. Net 2 verhuizingen en bevalling van kind nr 3 achter de rug (alles binnen een jaar). Ik word echt gek van de rommel en weinig structuur. En ik baal zó dat er te weinig tijd is om er wat aan te doen.
Dit is echt pittig voor mij. Loslaten….. Leer mij maar hoe ik rustig op de bank kan zitten en kan ontspannen met chaos om me heen. Manlief kan dat prima. Toch eens bij hem in de leer..
Ik denk dat ik een ordelijke hamsteraar ben!
Hele leuke blog zeg! Ik ben echt een eeuwig zoekende haha. Ik raak altijd alles kwijt. Super vervelend natuurlijk, maarja..
Ik ben echt vre-se-lijk. Als ik eindelijk heb besloten om op te ruimen, trek ik meteen alle kasten open en gooi ik alles eruit. Tegelijkertijd natuurlijk. Waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie en minstens een week bezig ben. Wat er natuurlijk voor zorgt dat dingen die op dag 1 opgeruimd waren, op dag 5 weer ergens anders liggen.
Klinkt herkenbaar! En vaak zie ik halverwege door de bomen het bos al niet meer, waardoor alles er soms een dag of twee later met dezelfde snelheid weer in gemikt wordt…
Ik ben een chaoot! Maar duidelijk geen tijdelijke, haha.
De tip om één stukje per keer op te ruimen werkt voor mij heel goed. Ik zie direct resultaat, heerlijk. Ik zorg ook wel dat ik zo min mogelijk spullen heb en alleen spullen te verzamelen die ik écht nodig heb. (en dat zijn er steeds minder 😉 )
Oké, ik ben dus echt van tijdelijke chaot in een eeuwige zoekende veranderd ? nu probeer ik alles meer een plekje te geven, precies zoals jouw advies.
Iet nieuws kopen? Ook iets wegdoen . Zo is er balans.
Ook kun je leuke woonspullen als cadeautje weggeven met een verjaardag.
Ik kan heel moeilijk kleding wegdoen. Laats 4 keer achter elkaar door de inloopkast gegaan en toch 4 zakken kleding er uit gehaald. Voelt wel meteen lakker licht en fris!
Hele goede tip! En voor je ’t weet doe je dan wat meer weg dan je in huis hebt gehaald en wordt alles weer wat frisser en lichter!