Winterbanden of All season-banden

Winterbanden of All Season banden

Zodra de temperatuur voor het eerst weer onder nul gaat, zoals afgelopen woensdag op donderdag gebeurde, loopt het storm bij garages. Nederlanders zetten dan massaal weer winterbanden onder hun auto. Als je all season-banden hebt, hoef je dat niet te doen. En tegenwoordig kun je met die all season-banden (mits er een sneeuwvlokje op staat) óók gewoon in Duitsland rijden, zonder strafbaar of onverzekerd te zijn. Dus is het wel de moeite waard om winter- én zomerbanden te hebben?

Ervaring met beide soorten banden

Op mijn vorige auto had ik ‘gewone’ all season-banden. En die hoefde ik eigenlijk amper te vervangen, ik geloof dat de eerste keer ergens bij 110.000 km was. Die banden bevielen me prima: ik reed altijd goed (ook toen ik verhuisde naar het Friese platteland), ik hoefde nooit te wisselen en vervangen bracht dus ook geen hoge kosten met zich mee. Ik denk dat ik in die 7 jaar uiteindelijk een keer de banden heb laten omwisselen en twee exemplaren vervangen heb. Dat was toen €160.

Toen ik mijn nieuwe (nu dan alweer 4-jaar oude) auto kocht, werd me geadviseerd om winterbanden aan te schaffen. Daarmee kon je immers ook gewoon naar Duitsland en het was ‘een stuk beter’. Ik houd van ‘een stuk beter’ en het kan mij nog veilig genoeg zijn. Bovendien: wat is een paar honderd euro extra op een nieuwe auto? Zo vreemd, maar dat is volgens mij net als bij de aankoop van een huis; dan lijken de bedragen automatisch anders.

Dus: zo gezegd, zo gedaan. Ik kocht een setje zomer- en een setje winterbanden, beiden op velg. Anders moet je de banden namelijk steeds op je velgen laten zetten, wat ongeveer 100 euro per band zou moeten kosten. De kosten van de extra velgenset zou ik op deze manier zó terugverdienen. Dit jaar kreeg ik te horen dat mijn banden aan de beurt waren: de twee voorbanden van de zomerset en de twee voorbanden van de winterset moesten vervangen worden.

Ik vroeg of de banden niet eerst omgewisseld moesten worden; dat was immers bij mijn andere auto ook gebeurd en dan zou ik nog net even wat langer door kunnen rijden. Dat bleek niet mogelijk te zijn.

Terug naar all season?

Toevallig had mijn vader inmiddels gelezen dat all season-banden tegenwoordig ook weer toegestaan waren in Duitsland. Het is niet zo dat ik daar dagelijks kom, maar ik vind het wel fijn om gewoon zorgeloos de grens over te kunnen als ik dat wil. Duitsland is hier immers maar een uurtje vandaan.

En ik moet zeggen: ik had tot nu toe altijd goede ervaringen met all season-banden gehad, terwijl winter- en zomerbanden best een gedoe zijn. Twee keer per jaar wisselen voor een paar tientjes per keer. Sinds ik verhuisd ben doe ik ook de opslag bij de garage, want we hebben hier wat minder opslagruimte dan dat ik op de boerderij had. Kost ook weer een paar tientjes per half jaar. En dan dus het vervangen van die banden. Nu moest ik twee banden van beide sets vervangen, waardoor ik dus eigenlijk een nieuwe set koop, zonder dat ik daarmee klaar ben. Waarschijnlijk heb ik dan volgend jaar precies hetzelfde verhaal, alleen dan voor de andere banden.

Bovendien gingen deze dus helemaal niet zo lang mee: mijn km-teller staat nu op ongeveer 90.000 en daarvan heb ik dus de helft op zomer- en de helft op winterbanden gereden. Kortom: deze zijn dus blijkbaar na zo’n 45.000 km al aan vervanging toe.

Ik besloot de voor- en nadelen van beide opties eens op een rijtje te zetten:

Winterbanden (en zomerbanden) All Season 
VoordelenNadelenVoordelenNadelen
Beste tractie per seizoenExtra kosten voor wisselingGoedkoper, omdat je maar één set hoeft te hebbenZe hebben op glad wegdek een iets langere remweg (35 m vs 30 m van winterbanden en ruim 65 voor zomerbanden)
Doen het beter op hellingenExtra kosten voor opslagGeen gedoe met wisselen of opslagHet is een compromis
Ideaal voor als je in het buitenland op wintersport gaatExtra kosten bij vervanging (2 sets)Geschikt voor DuitslandMinder tractie/zijdelingse grip in sneeuw
Verschillen relatief weinig met winterbanden (in vergelijking tot winter- vs. zomerbanden)Minder geschikt voor besneeuwde bergpassen

Overgestapt

Voor mij sloeg de schaal al snel door naar all season-banden. Vooral de Duitsland-reden was voor mij een belangrijke om twee aparte sets te hebben, verder had ik niet het idee dat het voor mij echt per se noodzakelijk was. Ik zit niet dagelijks op de weg, ik kan mijn ritjes grotendeels plannen, dus ga er met echt winters weer liever niet eens uit en ik heb ook geen zware auto die megahard kan rijden. Mijn mooie hybride brengt me overal naar toe, maar het is geen scheurmonster ofzo.

Ik besloot dus om bij de garage even een prijs op te vragen voor all season-banden. €142 per band!!! Ik geloof dat ik nog net niet van mijn stoel viel, want dat is gewoon nog meer dan vriend betaalde voor banden onder zijn auto, die in een hele andere klasse valt dan de mijne! En de nieuwe winterbanden zouden ook rond dat bedrag zitten.

Daar voelde ik dus weinig voor.

Gelukkig hebben we hier in de buurt ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in autobanden, dus ik beproefde daar mijn geluk. Na een telefoontje bleek dat ik een hele set nieuwe schoenen voor mijn auto kon aanschaffen voor €340 inclusief plaatsing. Je begrijpt: voor dat verschil rijd ik er meteen naar toe. Na plaatsing bleek het zelfs ook voor €320 te kunnen. Kwamen ze zelf mee, ik heb daar niet achteraf staan onderhandelen ;-). Kortom; bijna €250 bespaard!

Ik heb inmiddels mijn nieuwe bandjes vast een beetje ingereden en ben erg blij met mijn keuze. Ik voel me nog steeds prima veilig op de weg. Plannen voor wintersport in een sneeuwparadijs heb ik toch niet en hiermee kan ik wél gewoon nog eens boodschappen in Duitsland doen, als ik dat wil.

Wat voor banden heb jij onder je auto en waarom?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Beleggingsupdate December 2017
Financieel fit de feestdagen door


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Op Lekker Leven Met Minder schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar het 'perfecte leven'.

28 Comments
  1. Onder mijn vorige auto had ik ook all weather / all season banden en die bevielen echt prima. Onder mijn huidige auto heb ik losse set velgen met winterbanden gekocht welke er meestal in november onder gaat, het wisselen en de opslag kost me € 36 per jaar dus die kosten zijn te overzien. Toen ik de auto kocht zaten er nieuwe banden onder, het was najaar en ik wilde toch graag iets veiliger de weg op, maar om z.g.a.n. banden nou te vervangen vond ik ook weer zonde, vandaar de keus voor een extra set (daarnaast blijven de lichtmetalen zomervelgen ook wat beter beschermd doordat er geen pekel en andere troep op komt).

  2. Ik heb all season banden. Een auto met voorwiel aandriving, en ik heb nog niet meegemaakt dat er zo veel sneeuw gevallen was dat de wegen onbegaanbaar waren.
    Dit had ik in de VS wel, en daar had ik dan ook all wheel (vier wheel) aandriving en ook all season banden.

  3. Hoi. Wij hebben zomer- en winterbanden. Maar wij gaan dan ook ieder jaar op wintersport naar Oostenrijk en neem van mij aan dat je dan die winterbanden echt wel nodig hebt. All seasonbanden zijn dan toch onvoldoende. Daarnaast is het wel zo dat wij een set velgen van de sloop hebben, de banden in onze eigen garage kunnen opslaan en dat we ze zelf verwisselen. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop geld. Voordeel is ook dat beide sets banden minder hard slijten zodat je er langer mee doet.
    We hebben wel gekeken naar all seasonbanden maar ons bleek vooral dat de all seasonbanden voor Nederland prima zijn maar vooral voor de echte wintersportlanden (lees: veel sneeuw op de weg en hellingen) niet voldoende waren. Vandaar dus onze beslissing.

  4. Wij hadden ook allseasons, ging super! Reden er ook ruim een ton mee. Nu een leaseauto dus steeds de bandenwissel inplannen enzo. Nee, voor ons hoeft het niet ;)…
    En ook anderen met eenzelfde auto zeiden ons: Je moet echt winterbanden, doe je veeeeeel langer mee, veel beter, veiliger, blabla… Zij moesten ook halverwege nieuwe banden, wij deden er 2x zo lang mee :)…

  5. Altijd all-season. Ik rijd alleen in de Nederlandse sneeuw (bijna nooit dus) en ik heb helemaal geen zin in tweemaal per jaar wisselen en opslag en zo. Dus daar hoef ik geen seconde over na te denken. Als ik weer nieuwe banden moet hebben ga ik wel iets beter kijken welke het moeten worden. Dat liet ik tot nu toe over aan het garagebedrijf. Tot mijn verbazing ontdekte ik kortgeleden dat banden al vijf jaar een energielabel hebben. Het brandstofverbruik hangt met de keuze van de band samen. Shame on me, nooit over nagedacht.

  6. Ik heb een oud autootje. Met all seasons. Gewoon omdat ik zo weinig mogelijk wil investeren in mijn autootje.
    Overigens loont het verschrikkelijk om zelf te zoeken naar autobanden en dit niet over te laten aan welke garage dan ook. Ik had onlangs een lekke band en mijn twee achterbanden waren wel echt aan vervanging toe (de voorste twee had ik een half jaar geleden naar achter laten zetten nadat ik twee nieuwe voorbanden kocht).
    Door goed te zoeken via internet en te accepteren dat er een wat langere wachttijd was (ik reed gewoon een week op mijn reseverwiel, max 80 km/uur… haha!) heb ik 200 euro minder uitgegeven dan wanneer ik het eerste advies had opgevolgd.

  7. Zomerbanden is ook meest veilige in Nederland het hele jaar door. All season is het net niet en ook winterband rij je in de winter te vaak onveilig en ook die 7 graden is achterhaald en verzonnen.

  8. Ik rijd op all-seasons met sneeuwvlokje. Ik kom regelmatig door Duitsland dus daar wil ik geen gedoe. Maar 2x per jaar wisselen valt voor mij zeker in de categorie gedoe, daar begin ik echt niet aan.

    Ik heb ze gewoon bij mijn vakgarage gekocht. Tuurlijk zijn ze ergens anders vast goedkoper, net zoals elk ander auto-onderdeel, maar dat zijn nu net de marges voor een garagebedrijf. En daar krijg je service voor terug, wat mij betreft cruciaal als het om een auto gaat aangezien ik nog geen lampje kan vervangen 🙂

  9. @adine, ik heb zo testen niet bij de hand was Engelse en ook een duistere test daaruit bleek dat een zomerband tot 2 graden superieur was tot aan de winterband dus perfect voor de Nederlandse winter. Dus nu december rij je met deze temperaturen nu het veiligste op zomerbanden. Er is ook geen premium merk die zich aan dit soort testen waagt onder onder verschillende omstandigheden/ temperaturen want dan wordt er bijna geen winterband meer verkocht. Maar nu is er ander melkkoe wat altijd minder is dan een zomer/ winterband is de all season. Saillant detail er wordt net zoveel schade gereden in de winter met winterbanden.

    1. Soms misschien hetzelfde 😛

      Grapje hoor. Maar bedankt voor de aanvulling! Ik ga eens kijken of ik daar wat over kan vinden. Het liefst kom ik bij écht winterse omstandigheden zo min mogelijk op de weg, maar je kunt het natuurlijk niet altijd vermijden.

  10. Vergelijken en bij meerdere prijzen opvragen scheelt zo veel! Hier ook, zat 2000 kronen tussen goedkoopste en duurste. In Nederland hadden we winterbanden, zijn op zomerbanden een keer uit de bocht gevlogen (bij 20 km/u ofzo, met sneeuw) en sindsdien gingen in november winterbanden erop.
    Hier rijden we vanaf oktober met spijkerbanden omdat de weg zo aan kan vriezen, rijd je in het binnenland dan hebben gewone banden meer grip, op sneeuw.

    1. Ik moest even de omrekencalculator gebruiken, maar dat is dus ook een best verschil! Ik las daar laatst trouwens wat over, spijkerbanden. Toen vroeg ik me af: zijn dat echt aparte banden, of zijn dat soort spijkerkettingen ofzo die je op je normale banden doet?

  11. Ik heb echt geen idee wat voor banden wij onder de auto hebben. We rijden veelal in onze woonplaats en 1 a 2 keer per maand er buiten, du zagen we de noodzaak niet direct voor winterbanden. Wel fijn om je overzichtje te zien, maakt het in een oogopslag duidelijk!

  12. @nadasurf
    Winterbanden in NL is echt een goed idee, met name als het sneeuwt. Ik zie regelmatig auto’s op zomerbanden die bij de eerste sneeuw de steile bruggen in Amsterdam niet opkomen. Bovendien vriest het in NL toch meer dan in Engeland en zijn die Engelsen kampioen verkeerschaos als het daar sneeuwt. Misschien omdat ze geen winterbanden hebben???????

  13. Fijn om een goede vergelijking te lezen. Onder onze gezinsauto hebben wij winterbanden, maar dat komt ook omdat wij daarmee veel op de weg zitten en mee op wintersport gaan. Om mijn eigen auto zitten gewone banden. Dus wellicht is het een idee om daar all seasons banden op te doen. Want net als jij (toevallig hé) woon ik ook op het Friese platteland en daar zijn de omstandigheden ook niet altijd optimaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP