Tips voor een digitale detox

Tips voor een digitale detox

Afgelopen week schreef ik over mijn voornemen om een digitale detox te houden. En ik bleek zeker niet de enige te zijn die daar behoefte aan had 🙂 Daarom leek het me handig om even te kijken of er niet wat tools of tips te vinden zijn om die digitale detox wat makkelijker te maken. Natuurlijk gecombineerd met de tips die ik in de reacties ook van jullie heb gekregen. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

E-mail

Nu ik er een beetje op let, merk ik dat ik elke dag best heel veel e-mail krijg. Dat komt ook wel een beetje omdat ik zelf gewoon heel veel online doe. Eerst viel het me niet eens echt op, omdat ik overdag snel op dingen reageer/ze wegsorteer. Maar als je dan een dag weg bent, merk je pas hoeveel je krijgt én hoeveel je eigenlijk direct kunt verwijderen. Nu kun je jezelf die moeite natuurlijk ook besparen. Een paar tips:

  • Reageer niet overal op. Want een reactie lokt een reactie uit. En laten we eerlijk zijn; zit je écht te wachten op mailtjes met ‘bedankt’ of iets dergelijks? Het lijkt misschien ‘sociaal’, maar in feite leg je daarmee onnodig beslag op je eigen tijd én de tijd van de ontvanger.
  • Meld je af voor nieuwsbrieven die je niet leest. Een mooie tip die Eva daarvoor gaf: Unroll.me. Daarmee kun je inloggen op je accounts bij Google (Gmail), Yahoo, Outlook en AOL en krijg je een overzicht van de nieuwsbrieven waarop jij een abonnement hebt. Je kunt je vervolgens met één druk op de knop afmelden. Zo houd je alleen de informatie over die je écht interessant vindt. Let wel altijd even goed op met welk adres je bent aangemeld, anders kun je je afmelden tot je een ons weegt.
  • Verwerk je mail één keer in de X uur. Door dit te combineren, ben je er veel minder tijd aan kwijt. Je krijgt dan niet van dat heen-en-weer gemail. Scheelt tijd, maar ook mail die je op moet ruimen.

Socials

Ook sociale netwerken kunnen behoorlijk de neiging hebben om je asociaal te maken. Mij ‘overkomt’ het wel eens: zit ik gezellig met vriendinnen, word ik afgeleid door een push-melding van Facebook. En voor ik het weet, zit ik dan ‘sociaal’ online te doen, terwijl ik dat ook gewoon met échte mensen kan doen.

De impact van sociale kanalen kun je verminderen door:

  • je push-meldingen uit te zetten. Push-meldingen zijn die meldingen die op je scherm verschijnen zodra er iets is dat je aandacht wil. Je gaat hiervoor naar je Instellingen/Settings > Meldingen/Notification Center en geeft dit voor elke app aan.
  • deze push-meldingen aan te passen. Als je niet alles wilt uitzetten, maar wel minder push-meldingen wilt ontvangen, dan kun je ze ook aanpassen. Dat je er bijvoorbeeld alleen eentje krijgt als iemand écht specifiek naar jou een bericht stuurt, in plaats van dat diegene iets van je liket. Of dat ‘dit bericht het 600% beter doet dan andere berichten, of je niet wilt adverteren’.
  • een programma als SelfControl te gebruiken. Als je met computers werkt en niet steeds afgeleid wilt worden, dan kun je sites als Facebook (maar ook elke andere willekeurige site – behalve deze natuurlijk ;-)) tijdelijk blokkeren. Kun je wel op internet, maar kun je niet gaan online shoppen als het eigenlijk niet de bedoeling is. SelfControl is gratis en voor de Mac, maar je kunt bijvoorbeeld ook de plugin voor Chrome gebruiken. Hoef je ook niets te installeren.

Overig

Als je écht af en toe even helemaal offline wilt zijn, dan heb ik nog een collectie met ‘verzameltrucjes’ voor je:

  • Zet een stekker met timer/tijdschakelaar op de stekker van je tv, waardoor je bijvoorbeeld pas na 18:00 tv kunt kijken. Of tot maximaal 20:00 uur, net wat je wilt. Dat zijn deze dingen, maar je hebt ze ook gewoon bij winkels als de Action (en ongetwijfeld ook bij kringloopwinkels).
  • Leg je telefoon ergens neer waar je er moeite voor moet doen om hem te pakken. Ik laat hem overdag bijvoorbeeld vaak in bed (wekker) liggen, of op de trap. Dan moet ik echt bewust iets doen om ‘m te pakken.
  • Gebruik je vliegtuigstand wat vaker. Dan kun je hem wel gebruiken als camera, stappenteller, enzovoorts, maar beperk je je internetgebruik wat.
  • Gebruik je telefoon helemaal NIET als wekker, maar zoek daar een andere oplossing voor. Dan kun je hem gewoon buiten je slaapkamer houden. Ik doe dat heel af en toe en merk dat ik hem dan na een paar keer gewoon vergeet. Heerlijk!
  • Schoon je timeline op. Als je wel op socials zit, kijk dan eens goed of je iedereen die je volgt nog wel wilt volgen. Ik zeg niet dat je meteen iedereen moet ontvrienden, maar je kunt bij elke pagina en iedere persoon wél aangeven of je zijn/haar updates wel in je timeline wilt zien.
  • Maak je bureaublad op de computer leeg. Gooi desnoods alles in één mapje, zodat het een beetje overzichtelijk blijft. Later dat mapje wel uitzoeken, natuurlijk.
  • Probeer eens om niet overal direct op te reageren. Voorbeeld: als er een groepsapp is voor een etentje of feestje en ik heb het in de gaten, lees ik vaak van alles en reageer ik een paar keer. Als ik de telefoon niet bij de hand heb en alles speelt zich af buiten mijn zicht, is het vaak meer dan genoeg om één keer ‘oké’ te roepen. En dat blijkt dus helemaal niets uit te maken. Maar het scheelt wél enorm veel tijd/focus. Als je jezelf traint in niet overal direct op reageren, houd je veel meer de controle over je eigen leven. In bulk én snel reageren kan overigens ook via de browser. Scheelt ook veel tijd!
  • Houd eens bij hoeveel je met technologie te maken hebt. Ik heb al eerder de app Moment genoemd, maar je kunt ook gewoon eens een dag al je activiteiten bijhouden op een papiertje. Het is net als met een kasboek; als je op papier ziet waar je tijd heen gaat, dan kan dat toch nog wel eens confronterend zijn.
  • Maak het jezelf makkelijk. Een werkdag offline zijn is voor mij lastiger dan bijvoorbeeld een zondag offline zijn. Als ik daar begin, kan ik makkelijk een beetje wennen. Heb jij ook zo’n dag om mee te beginnen? Of misschien een dagdeel? Je telefoon thuislaten tijdens het boodschappen doen bijvoorbeeld?
  • Begin je ochtend niet met je telefoon, maar met ontbijten, douchen, aankleden. Gewoon even lekker wakker worden.
  • Volg wat minder nieuws. Ik weet dat veel mensen dit een no-go vinden, maar als je wat minder weet wat er gebeurt, heb je ook wat minder de behoefte om dat te volgen en je dag erdoor te laten bepalen. Mij bevalt dit al jaren héél goed. En het komt zelden voor dat ik ergens een modderfiguur sla omdat een ontzettend belangrijke gebeurtenis aan mij voorbij is gegaan. Als het écht belangrijk is, hoor je het wel.
  • Loop een rondje in de pauze. Dit doe ik sinds mijn Voorproefje op een Vrij Leven, maar gebeurt natuurlijk al jaren. Je eet, je kletst en je kijkt niet op je telefoon. En je bent ook nog ongeveer 30 minuten (of langer) in beweging. Kun je die ook weer afvinken!
  • Plan je internetmomenten in. Dit was een hele goede van Marriimma op Struikelen. Want als je ook veel plezier haalt uit bijvoorbeeld het lezen van blogs, dan moet je dat zeker niet laten schieten. Maar doe het in een afgebakende periode en laat het niet je hele dag vullen. Tenzij je dát inplant natuurlijk 😉

En..

Maak voor jezelf helder waaraan je je extra tijd wilt besteden. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld:

  • Gezonde en lekkere maaltijden maken en daar wat meer mee experimenteren
  • Lezen! En dan boeken, niet online artikelen.
  • Dingen maken. Zo wil ik nog een kapstok maken, dacht ik laatst dat ik misschien eens oorbellen kon gaan maken en heb ik nog allerlei schrijfprojecten die ik af wil maken.
  • Een cursus volgen. Zo doe ik nu bijvoorbeeld WFT Basis en daar zou ik veel meer tijd voor over hebben als ik wat minder digitaal was.
  • Sporten/bewegen
  • Leuke dingen doen met vriend, familie en vrienden

Als je dit helder hebt, is het vaak makkelijker om de keuze te maken.

Balans

Met een digitale detox gaat het er niet om om alle digitale dingen uit je leven te bannen. Het kan ook heel fijn zijn om gebruik te maken van alle mogelijkheden die bijvoorbeeld het internet biedt. Ik vind het bijvoorbeeld geweldig dat ik via LekkerLevenMetMinder.nl de kans krijg om mijn ideeën met jullie te delen én van jullie ook weer interessante inzichten op te doen. En ik vind het ook ideaal dat je heel veel online kunt bestellen, zodat je niet naar een stad hoeft te rijden.

Met een digitale detox gaat het om balans. Om die verslaving – die er stiekem toch wel een beetje is – weer terug te brengen naar een keuze. Waarbij je leest en bekijkt wat jij interessant vindt, niet wat adverteerders je voorschotelen. En waarbij jij weer de focus en regie hebt die nodig zijn om je leven op jouw manier in te richten.

Heb jij nog goede tips voor een digitale detox, die niet in dit lijstje mogen ontbreken?

Tips voor een digitale detox
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


#FreedomFriday: Raptitude
Overstappen naar een andere bank?


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

3 Comments
  1. Ik maak veel gebruik van mijn ipad om blogs te lezen en info te zoeken, mijn telefoon gebruik ik daar helemaal niet voor. Ik vind het maar gepruts met zo’n klein scherm. Ik heb ook geen ‘sociale’ accounts dat scheelt. Ik gebruik hem best veel ja maar nooit in gezelschap, het stoort me niet want ik heb er nog een leven naast. 😉

    Waar mensen inderdaad eens mee op moeten houden is midden in een gesprek naar hun telefoon grijpen (of hem naast zich op tafel teggen zodat je steeds die ogen af ziet dwalen, alsof we dat niet in de gaten hebben…) Ik hoop dat dit ooit net zo aso wordt als binnen roken. Het is echt tenenkrommend irritant. 99 van de 100 keer kan het namelijk prima wachten.

    De kunst is denk ik om iets te zoeken wat leuker is dan je scherm. Wat deed je vroeger, lezen, wandelen, bordspelletjes, breien? Herstel dat weer in ere en maak daar weer meer een gewoonte van. Internetten is een echte verslaving geworden voor veel mensen, zo jammer.

    1. Haha, helemaal niet flauw! Zeker een goede optie als dat je stress, druk of iets anders bezorgt. Ik word er zelf vooral heel vrolijk van, dus voor mij is dat dan één van die weinige digitale dingen die ik wél ‘nodig’ vind. Net als bijvoorbeeld de dingen die me veel tijd besparen. Ik vind het leuk om mijn kijk op dingen te delen, dingen uit te leggen en daar vooral ook weer de visie van andere mensen over te horen, die ik in het echte leven waarschijnlijk niet snel zou spreken. Al is het maar omdat ze aan de andere kant van Nederland wonen 😉 Maar ik kan me ook zeker voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt en dan zou ik denken: uit die hap 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback